Czy warto przeprowadzać regularne przeglądy?
Zgodnie z prawem, każdy posiadacz samochodu ma obowiązek regularnie sprawdzać jego stan i dokonywać koniecznych na praw. Niesprawny samochód nie może być dopuszczony do ruchu drogowego i ma to swoje przyczyny. Taki pojazd mógłby powodować spore zagrożenie nie tylko dla jego pasażerów, ale także dla innych uczestników ruchu. Oprócz jednak tych obowiązkowych przeglądów, powinniśmy także zwracać uwagę na mniejsze usterki, ponieważ one także mogą znacznie ograniczać komfort podróżowania pojazdem oraz wpływać na nasze bezpieczeństwo na drodze. Należy takie kontrole przeprowadzać bardzo często, ponieważ pozwoli nam to uniknąć wielu problemów i nieprzyjemności.
Bezawaryjna jazda samochodem
Czy chciałbyś, by Twój samochód nagle odmówił posłuszeństwa? Często dzieje się tak, gdy jesteśmy w podróży lub akurat spieszymy się na ważne spotkanie. Czy można uniknąć takich sytuacji? Oczywiście, że tak! Jedyne, co należy w tym celu zrobić, to dbać o sprawność naszego pojazdu i regularnie monitorować jego stan. Jeśli posiadamy odpowiednią wiedzę, możemy sprawdzać to samodzielnie, ale jeśli nie mamy o tym pojęcia, z łatwością znajdziemy specjalistę, który zrobi to za nas. Takie usługi oferuje wiele warsztatów oraz zakładów mechanicznych, a wystarczy jedynie umówić się na wizytę i zaprowadzić swoje auto na przegląd. Taka prosta czynność zapobiegnie wielu problemom.
Jak działają wtryski
Układ sterujący wtryskiem paliwa jest zespołem regulatorów, które mają, we współpracy z układem sterowania zapłonem, utrzymywać optymalne parametry pracy silnika w różnych stanach. Głównymi kryteriami optimum są czystość spalin, ekonomia silnika i osiągi silnika (moc, moment obrotowy). Większość układów pracuje w trzech głównych stanach:
w otwartej pętli sterowania (open loop) - pewne parametry wejściowe z czujników są poza "tolerancją" programu mikrokontrolera, wylicza on "zgrubnie" parametry wtrysku paliwa (i ew. zapłonu) by zapewnić w ogóle stabilną pracę silnika, osiągi pozwalające na jazdę i możliwie ekonomiczne spalanie; jest to typowy stan np. po uruchomieniu zimnego silnika
w zamkniętej pętli sterowania (closed loop) - kluczowe parametry wejściowe z czujników mieszczą się w założonych tolerancjach, co pozwala mikrokontrolerowi na dokładne wyliczanie dawki paliwa (i ew. przesunięcia zapłonu), na podstawie wbudowanych algorytmów i tablic, opisujących pracę silnika. Jest to stan normalnej pracy, obecnie typowo wiodącym parametrem wejściowym jest sonda lambda i czujnik przepływu (ew. ciśnienia) powietrza w układzie dolotowym, układ stara się utrzymać spalanie stechiometryczne przy ubogiej mieszance i właściwych charakterystykach silnika, reagując na zmienną sytuację (obroty, moment obrotowy, przepustnica, parametry powietrza dolotowego, itd).
w trybie awaryjnym - układ przechodzi w stan awaryjny w razie uszkodzenia mikrokontrolera itp. (typowo wykrywane jest to układami typu watchdog itp.), jeśli komputer przestaje sterować wtryskiem paliwa i zapłonem, rolę tę przejmują proste układy elektroniczne (np. timery), które zapewniają "zgrubne" sterowanie i pracę silnika i jazdę, na ogół przy bardzo złej ekonomii spalania i osiągach.
W obecnie stosowanych układach w razie wystąpienia trybu awaryjnego lub zbyt długiej pracy w trybie otwartej pętli, czy uszkodzeniach kluczowych czujników, układ sygnalizuje kierowcy awarię kontrolką "check engine" (pomarańczowy napis lub piktogram silnika).
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wtrysk_paliwa