Awaria w aucie - jedziemy do warsztatu

położenia wyjściowego kończąc cykl pracy. Bieg powrotny może być ruchem czynnym lub jałowym. Wahacz stosowany jest powszechnie jako element maszyn zwłaszcza w motoryzacji. Jest używany jako element zawieszenia pojazdów od osi

Awaria w aucie - jedziemy do warsztatu

Z Wikipedii, definicja wahacza:

Wahacz ? sztywny człon mechanizmu wykonujący cykliczny ruch obrotowy wokół stałej osi obrotu o ograniczonym kącie obrotu. Po wykonaniu ruchu wahacz wraca do położenia wyjściowego kończąc cykl pracy. Bieg powrotny może być ruchem czynnym lub jałowym.

Wahacz stosowany jest powszechnie jako element maszyn zwłaszcza w motoryzacji. Jest używany jako element zawieszenia pojazdów od osi najczęściej odizolowany silentblokami (tulejami metalowo-gumowymi) w celu wytłumienia drgań przenoszonych z nawierzchni, po której pojazd się porusza.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wahacz


Regularne przeglądy ratunkiem dla auta

Kupując samochód, zawsze chcemy, by posłużył nam on przez długi czas. Czasem jednak zdarza się, że już wkrótce po zakupie konieczna jest wymiana pewnych części lub dochodzi do nieprzewidzianej awarii, która wymaga sporych nakładów pieniężnych. Takich sytuacji nigdy nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jednak możemy im zapobiegać. Wystarczy w tym celu dokonywać regularnych przeglądów oraz napraw, jeśli są one konieczne. Postępując w taki sposób, będziemy mieć pewność, że nic nas nie zaskoczy, a nasz samochód będzie zawsze sprawny i gotowy do drogi. Odpowiedzialny kierowca powinien zawsze dbać o swoje auto i doglądać jego stanu nawet wtedy, gdy nie dochodzą do niego żadne niepokojące sygnały.


Jak działa amortyzator?

Amortyzator ? mechanizm, którego zadaniem jest przechwycić i rozproszyć nadmiar energii w układzie mechanicznym. Używany jest w celu zabezpieczenia urządzenia lub operatora przed negatywnym oddziaływaniem drgań i zwiększenia komfortu eksploatacji.

Ze względu na medium tłumiące ruch, amortyzatory można podzielić na:

hydrauliczne,
pneumatyczne,
hydropneumatyczne,
magnetyczne,
elektromagnetyczne,
cierne,
powietrzne,
elastomerowe,
sprężynowe,
gumowe.
W pojazdach (samochodach, motocyklach, rowerach) amortyzatory stosuje się w celu zmniejszenia kołysania resorowanego nadwozia, oraz zapobiegania oderwaniu koła od podłoża na wybojach (tzw. "podbicia"). Amortyzatory w zawieszeniu samochodu kontrolują pracę sprężyn tłumiąc drgania o różnej częstotliwości (szybkość ruchu amortyzatora), amplitudzie (suw pracy amortyzatora) i przyśpieszeniu (siła działająca na amortyzator). Dzięki odpowiedniemu tłumieniu wbicia i wybicia amortyzatora ciężar masy resorowanej samochodu jest rozkładany możliwie jak najbardziej równomiernie na wszystkie koła, niezależnie od warunków ich pracy, w celu uzyskania jak najlepszej przyczepności kół do jezdni przy zachowaniu dobrego komfortu podróżowania. Im amortyzator bardziej miękki (montowany fabrycznie ? o niskich siłach tłumienia wbicia i wybicia), tym więcej energii pochłania i mniej drgań przenosi z masy nieresorowanej na resorowaną, zapewniając duży komfort podróżowania lecz pozwala jednocześnie na większe kołysanie samochodu podczas i po pokonaniu nierówności niż amortyzator twardszy (sportowy ? o wyższych siłach tłumienia wbicia i wybicia).


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Amortyzator