Czym zajmuje się statystyka? Cytat z Wikipedii
Statystyka (niem. Statistik, ?badanie faktów i osób publicznych?, z łac. now. statisticus, ?polityczny, dot. polityki?, od status, ?państwo, stan?) ? nauka, której przedmiotem zainteresowania są metody pozyskiwania i prezentacji, a przede wszystkim analizy danych opisujących zjawiska, w tym masowe.
Duża część nauki zajmuje się obserwacją otaczającego nas świata lub też posługuje się eksperymentem dla potwierdzenia swoich teorii. Takie badanie przebiega zazwyczaj według schematu: zebranie dużej ilości danych, ich analiza i interpretacja. Badaczowi potrzebny jest wtedy zestaw narzędzi - sprawdzonych metod, które umożliwią mu operowanie na dużych zbiorach danych. Tworzeniem i rozwijaniem takich użytecznych narzędzi zajmuje się właśnie statystyka.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Statystyka
Statystyki do prac naukowych prowadzonych przez socjologów
Różne statystyki stają się podstawą prowadzonych prac naukowych, których finalizacją staje się napisanie jakiegoś tekstu naukowego. Ze statystyk korzystają najpierw socjologowie, którzy interesują się tym, w jakich warunkach mieszkaniowych żyją ich respondenci, jakie posiadają wykształcenie i w jakich przedsiębiorstwach pracują.
Podobnymi statystykami, poszerzonymi o ankiety dotyczące poglądów politycznych dysponują politolodzy, którzy czasami wszystkie te kwestie rozpatrują w perspektywie globalnej. Do statystyk mogą sięgać również pedagodzy, którzy tym sposobem dowiadują się, w jakich warunkach żyją ich wychowankowie. Ogólnymi statystykami interesują się, w końcu, przedstawiciele branży medycznej.
Statystyka medyczna dotycząca leków
Statystyki medyczne mogą być bardzo pomocne w pracy lekarzy i funkcjonowaniu różnych placówek medycznych oraz w podejmowaniu decyzji przez ministerstwo zdrowia dotyczących zasad państwowej opieki medycznej. Prowadzona jest, więc, statystyka medyczna szpitali oraz przychodni pozwalająca na stwierdzenie, czy te placówki funkcjonują we właściwy sposób. Osoby przeprowadzające ankiety medyczne rozmawiają zarówno z personelem, jak i pacjentami, zadając im wcześniej przygotowane pytania.
Mogą one dotyczyć zarobków lekarzy i godzin ich pracy oraz dostępności różnych usług medycznych i systemu kolejkowania pacjentów. Pacjenci pytani są także o swoje wrażenia dotyczące przepisywanych im leków. Dzięki temu można lepiej dostosować ceny lekarstw do sytuacji finansowej pacjentów.