Zmiany przepisów a księgowość
Co jakiś czas pojawiają się zmiany w ustawach dotyczących podatków, rozliczeń finansowych, a także warunków zatrudniania pracowników. W związku z tymi zmianami niezbędne jest stałe monitorowanie przepisów, gdyż w przeciwnym wypadku łatwo o naruszenia i ponoszenie z tego tytułu różnych konsekwencji, w tym także natury finansowej. Dlatego właśnie zatrudnienie księgowego w firmie okazuje się niezbędne, zwłaszcza w przypadku tych firm, które szybko się rozwijają i prowadzą rozbudowane księgi finansowe. Ma on dzisiaj na pewno znacznie bardziej ułatwioną pracę, ponieważ na rynku pojawiają się odpowiednie interpretacje przepisów, z których może on korzystać. Podobnie jak istnieją rozmaite programy, ułatwiające dokonywanie obliczeń adekwatnie do istniejącego zapotrzebowania.
Księgowość i obowiązujące przepisy
Podstawą pracy księgowego jest opieranie się na obowiązujących przepisach, które w przeważającej mierze wynikają z istniejących ustaw. Jakie ustawy księgowy powinien w takim razie znać? Podstawowe to między innymi ustawa o rachunkowości oraz ustawa o VAT wraz z ordynacją podatkową. Inne to ustawa o podatku dochodowym oraz o podatku akcyzowym. Oprócz ustaw niezbędna jest oczywiście również znajomość Kodeksu cywilnego, spółek handlowych, a także kodeksu pracy. Znajomość tych przepisów jest niezbędna do prawidłowego realizowania zadań na stanowisku księgowego, a także do dokonywania wyliczeń i przygotowywania zestawień zgodnie z obowiązującym prawem.
Księgowy i jego zadania
Czym zajmuje się księgowy? Najogólniej mówiąc jego praca opiera się na dokonywaniu różnego rodzaju wyliczeń, przy wykorzystaniu różnego typu kalkulatorów i w oparciu o odgórnie ustalone przepisy. W praktyce jednak księgowy ma także inne obowiązki, do których zaliczamy między innymi dekretowanie dokumentów, udział w sporządzaniu sprawozdań, raportów i zestawień, prowadzenie ewidencji księgowych, czy przygotowywanie różnego rodzaju przelewów. Poza tym księgowy na bieżąco współpracuje z instytucjami zewnętrznymi takimi jak Zakład Ubezpieczeń Społecznych, czy Urząd skarbowy oraz z bankami. Zakres obowiązków księgowego jest zatem rozległy, a księgowość musi być realizowana w zasadzie w każdej firmie, w której prowadzone są rachunki finansowe.