Sprawdzanie stanu samochodu
Sprawność samochodu to podstawa bezpiecznej i komfortowej jazdy. Każdy wie doskonale, że jeśli samochód posiada usterkę, powoduje to pewne niebezpieczeństwo oraz niedogodności i ogranicza naszą swobodę podróżowania. Nikt przecież nie chciałby by jego auto zostało unieruchomione daleko od domu, a często dzieje się tak, gdy ignorujemy pewne objawy świadczące o tym, że dzieje się z nim coś złego. Jeśli takich sytuacji pragniemy uniknąć, powinniśmy regularnie sprawdzać stan naszego samochodu. W tym celu wystarczy jedynie przeprowadzać przeglądy w warsztacie lub samodzielnie monitorować podstawowe rzeczy i gdy dzieje się coś, co nas niepokoi, postarać się o naprawę. Czasem warto wydać co nieco na drobną usterkę, niż narażać się na o wiele większe koszty naprawy.
Podstawowe fakty
Zawieszenie pojazdu ? zespół elementów łączących koła z resztą pojazdu. Zawieszenie przenosi siły powstające na styku koła z jezdnią na nadwozie. Zapewnia komfort jazdy oraz stateczność i sterowność pojazdu. Zawieszenie jest częścią podwozia, a w jego skład wchodzą:
elementy prowadzące koło ? odpowiadają za prowadzenie, skok i geometrię zawieszenia ? np. wahacz, drążek poprzeczny (np. drążek Panharda) lub wzdłużny,
elementy resorujące (np. resor piórowy lub sprężyna śrubowa),
elementy tłumiące (amortyzator).
Ze względu na budowę zawieszenie dzielimy na:
zależne ? ruch jednego koła danej osi wpływa na drugie koło (np. sztywny most na resorach piórowych),
niezależne ? ruch jednego koła danej osi nie wpływa na drugie koło (np. kolumna MacPhersona),
półzależne ? ruch jednego koła danej osi w niewielkim stopniu wpływa na drugie koło (np. zawieszenia z belką skrętną lub resor piórowy poprzeczny).
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Zawieszenie_pojazdu
Jak działa amortyzator?
Amortyzator ? mechanizm, którego zadaniem jest przechwycić i rozproszyć nadmiar energii w układzie mechanicznym. Używany jest w celu zabezpieczenia urządzenia lub operatora przed negatywnym oddziaływaniem drgań i zwiększenia komfortu eksploatacji.
Ze względu na medium tłumiące ruch, amortyzatory można podzielić na:
hydrauliczne,
pneumatyczne,
hydropneumatyczne,
magnetyczne,
elektromagnetyczne,
cierne,
powietrzne,
elastomerowe,
sprężynowe,
gumowe.
W pojazdach (samochodach, motocyklach, rowerach) amortyzatory stosuje się w celu zmniejszenia kołysania resorowanego nadwozia, oraz zapobiegania oderwaniu koła od podłoża na wybojach (tzw. "podbicia"). Amortyzatory w zawieszeniu samochodu kontrolują pracę sprężyn tłumiąc drgania o różnej częstotliwości (szybkość ruchu amortyzatora), amplitudzie (suw pracy amortyzatora) i przyśpieszeniu (siła działająca na amortyzator). Dzięki odpowiedniemu tłumieniu wbicia i wybicia amortyzatora ciężar masy resorowanej samochodu jest rozkładany możliwie jak najbardziej równomiernie na wszystkie koła, niezależnie od warunków ich pracy, w celu uzyskania jak najlepszej przyczepności kół do jezdni przy zachowaniu dobrego komfortu podróżowania. Im amortyzator bardziej miękki (montowany fabrycznie ? o niskich siłach tłumienia wbicia i wybicia), tym więcej energii pochłania i mniej drgań przenosi z masy nieresorowanej na resorowaną, zapewniając duży komfort podróżowania lecz pozwala jednocześnie na większe kołysanie samochodu podczas i po pokonaniu nierówności niż amortyzator twardszy (sportowy ? o wyższych siłach tłumienia wbicia i wybicia).
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Amortyzator