Świat samochodów - naprawa i serwis

latorem mechanicznym gromadzącym energię kinetyczną. Stosowane w szeroko pojętej mechanice, znajduje zastosowanie zarówno w prostych konstrukcjach (np. koło garncarskie), jak i w nowoczesnych silnikach. Historia Pierwsze ślady

Świat samochodów - naprawa i serwis

Encyklopedycznie o kole zamachowym

Koło zamachowe ? koło o dużym momencie bezwładności, wykorzystywane do krótkotrwałego magazynowania energii mechanicznej. Jest prostym akumulatorem mechanicznym gromadzącym energię kinetyczną. Stosowane w szeroko pojętej mechanice, znajduje zastosowanie zarówno w prostych konstrukcjach (np. koło garncarskie), jak i w nowoczesnych silnikach.

Historia
Pierwsze ślady wskazujące na wykorzystywanie bezwładności obracającego się elementu do podtrzymywania ruchu, czyli protoplasty koła zamachowego, pochodzą z neolitu. Były używane do gromadzenia energii w kołach garncarskich. Po raz pierwszy zostało opisane przez arabskiego inżyniera Ibn Bassala w XI w. Zastosował on koło zamachowe do gromadzenia energii w pompie wodnej. Podczas rewolucji przemysłowej koło zamachowe było wykorzystywane w silnikach parowych.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Ko%C5%82o_zamachowe


Problem ze znalezieniem części samochodowych

Jeśli jesteśmy w posiadaniu bardzo rzadko spotykanego auta z pewnością nasz wóz może być obiektem zazdrości ze strony znajomych, rodziny czy nawet obcych osób. Często jednak może się zdarzyć, że do limitowanych edycji produkowanych samochodów bardzo ciężko znaleźć odpowiednie części samochodowe. Obecnie najłatwiej specjalne części możemy znaleźć na przykład w Internecie, z uwagi na to, że ostatnio istnieje niezwykle wiele serwisów ogłoszeniowych z tego rodzaju ofertami. Problem może pojawić się również z montażem takich części, ponieważ nie każdy mechanik podejmuje się zleceń dotyczących wszystkich aut. Takie problemy najlepiej rozważać już przy wyborze auta.


Dwumasowe koło zamachowe - co to?

W silnikach spalinowych czterocylindrowych (i większych) cykle pracy poszczególnych cylindrów wypełniają niemal całkowicie czas pracy silnika. Takie silniki nie wymagają ciężkiego koła zamachowego do podtrzymania ciągłości ruchu silnika, ale w trakcie cyklu pracy energia nie jest dostarczana równomiernie. Redukcja masy koła zamachowego prowadzi do dużych wibracji na małych obrotach silnika. Wibracje te przenoszą się na skrzynię biegów i powodują jej przyspieszone zużycie. Ponadto, silnik ze zbyt lekkim kołem zamachowym może się zatrzymywać przy szybszym puszczeniu sprzęgła. By zapobiec tym zjawiskom stosuje się koło zamachowe dwumasowe. Składa się ono z dwóch lżejszych kół zamachowych połączonych tłumikiem drgań skrętnych. Jedno z kół zespolone jest z silnikiem, drugie ze skrzynią biegów, zaś elementy sprężyste tłumika drgań zapobiegają przenoszeniu wibracji z silnika na skrzynię biegów.

Dzięki zastosowaniu dwumasowego koła zamachowego zmniejszają się drgania na małych obrotach silnika, zostaje również zmniejszone szarpnięcie w momencie załączania sprzęgła. Ponadto, koło dwumasowe pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa o ok. 5% oraz wydłuża czas użytkowania skrzyni biegów i synchronizatorów. Kolejną zaletą stosowania koła dwumasowego jest zmniejszenie opóźnienia przy dodawaniu gazu. Takie rozwiązanie jest jednak droższe od tradycyjnego, ponadto, w wielu przypadkach koło dwumasowe okazywało się elementem o wysokiej awaryjności. Szacuje się, że co czwarty obecnie (2006 r.) produkowany samochód w Europie ma koło zamachowe dwumasowe.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Ko%C5%82o_zamachowe