Definicja badań marketingowych w Wikipedii
Badania marketingowe ? usystematyzowany proces zbierania obiektywnych informacji i ich przetwarzania podejmowany celem zmniejszenia ryzyka podejmowanych decyzji marketingowych. Pojęcie badań marketingowych jest szersze niż pojęcie badania rynku, a to ostatnie jest ogólniejsze od pojęcia analiza rynku.
Użyteczność badań marketingowych
Umożliwiają one zmniejszenie ryzyka podjęcia błędnych decyzji, a także zdobycia informacji uzupełniających o szansach na sukces oraz umożliwiają uzyskanie informacji pozwalających zidentyfikować potrzeby i oczekiwania konsumenta, tak by oferta firmy mogła te potrzeby i życzenia zaspokoić.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Badania_marketingowe
Sprawozdania składane przez tajemniczych klientów
Tajemniczy klienci przeprowadzają różnego rodzaju badania ankietowe podczas swojej wizyty w ocenianym sklepie. Oczywiście robią to w taki sposób, aby osoby przez nie badane nie zorientowały się, że uczestniczą w badaniu. Dlatego tajemniczy klienci mogą posiadać przy sobie na przykład telefony z funkcją nagrywania.
Po przeprowadzaniu badań składają oni raporty i sprawozdania, które czasami wysyłane są do pracodawcy drogą internetową, a innym razem omawiane podczas osobistego z nim spotkania. Następnie poddawane są one interpretacji, na podstawie której zleceniodawcy wykonywanych badań starają się poprawić coś w jakości swoich usług. Dzięki temu mogą pozostawać konkurencyjni lub poprawić coś w jakości swojej pracy.
Praca w roli tajemniczego klienta
Pracą w roli tajemniczego klienta zainteresowane są przede wszystkim młode osoby, chociaż trzeba przyznać, że pracodawcy oferujący zlecenia dla tajemniczych klientów liczą na to, iż będą oni bardzo dobrze przygotowani i wykształceni. Dlatego praca w roli tajemniczego klienta nie musi być taka prosta.
Tajemniczy klient będzie musiał sprawdzać poziom obsługi klienta w konkretnym sklepie i jakość sprzedawanych w nim produktów. Dzięki temu będzie można stale podnosić jakość dopuszczanych do sprzedaży produktów. Natomiast wynagrodzenie tajemniczego klienta będzie zależało od ilości zrealizowanych przez niego zleceń. Będą to bardzo różne zlecenia wykonywane w praktycznie wszystkich sklepach i punktach usługowych.