Nowy napęd
Szykuje się nowy przełom w dziadzinie napędzania pojazdów- napęd hybrydowy. To połączenie zalet silnika spalinowego oraz elektrycznego- podczas jazdy mały silnik spalinowy ładuje baterie do napędzającego pojazd silnika elektrycznego.
To rozwiązanie jest bardzo wydajne i tańsze niż większość obecnych napędów czysto spalinowych. Czy to możliwe że niedługo autobusy będą w ten sposób napędzane? Całkiem prawdopodobne, tak samo jak i inne pojazdy. Miejmy tylko nadzieję, że w związku ze zmniejszeniem kosztów eksploatacji zmniejszeniu ulegną też ceny biletów i przejazdów autokarami.
Co wybrać?
Porównując autokar do pociągu- na pierwszy rzut oka może wydawać się, że pociąg będzie lepszy. Jednak ma on swoje ograniczenia, których wynajęty autokar nie ma! Pociągi jak wiadomo jeżdżą po torach, nie ma torów, nie ma pociągów. Problematyczne są też trasy, które nie zawsze doprowadzą nas do celu bezpośrednio. Często bywa tak, że musimy się przesiadać i to nawet po kilka razy, co z dużą grupą np. dzieci stwarza problem.
Na tych polach autokar wygrywa z pociągiem. Czy jest coś w czym autokar jest gorszy od pociągu? Chyba tylko cena przejazdu, ale biorąc pod uwagę obecne ceny i ich tendencję wzrostową to może się okazać, że już niedługo pociąg będzie nieopłacalnym transportem dla zorganizowanych grup.
Autobusy w Polsce
W Polsce pierwsze autobusy budowano w okresie międzywojennym w zakładach Ursus. Były to niewielkie pojazdy na podwoziu lekkiej ciężarówki, nienadające się do obsługi większych miejscowości. Ze względu na ograniczenia importowe, powstające wówczas firmy autobusowe zmuszone były sprowadzać z krajów zachodnich duże podwozia autobusowe (np. Leyland) i budować karoserie we własnym zakresie (powszechnie stosowano wówczas karoserie drewniane z blaszanym poszyciem).
...
Największą polską marką autobusów jest Solaris Bus & Coach, fabryka produkująca nowoczesne autobusy podmiejskie, miejskie i turystyczne, powstała na bazie istniejącej wcześniej montowni firmy Neoplan.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Autobus